Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Lotnisko Chopina drogie? Rzecznik odpowiada na artykuł portalu Wyborcza.biz

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
02-11-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Lotnisko Chopina w Warszawie

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Lotnisko Chopina drogie? Rzecznik odpowiada na artykuł portalu Wyborcza.biz
fot. Rynek Infrastruktury
Z ogromnym zdumieniem przeczytałem tekst pt. „Warszawskie Okęcie omijają podróżni i przewoźnicy. Duża szansa dla Modlina” autorstwa Martina Stysiaka opublikowany 28 października w serwisie Wyborcza.biz. Tekst zbudowany jest na bazie nieprawdziwych informacji pochodzących wyłącznie z jednego źródła i wymaga sprostowania błędów faktograficznych oraz komentarza.

Podstawą artykułu są wypowiedzi pana Tomasza Kułakowskiego, który przedstawiany jest jako niezależny ekspert branży lotniczej. Czytelnikom należy się wyjaśnienie, że pan Kułakowski do czerwca 2008 r. pełnił funkcję dyrektora sprzedaży i marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w linii Ryanair i zabiegał o preferencyjne stawki na lotnisku w Warszawie. Zarządzające lotniskiem przedsiębiorstwo Porty Lotnicze nie ugięło się presji przewoźnika, w przeciwieństwie do władz wielu innych portów w Europie, które płacą Ryanairowi za „promocję”.

Bazując na opiniach eksperta autor tekstu dowodzi, że warszawskie lotnisko jest jednym z najdroższych w Europie. Na potwierdzenie tej tezy przytacza dane z 2006 r., które są równie aktualne jak i wiedza Tomasza Kułakowskiego na ten temat. Wyjaśniam więc, że obecnie lotnisko Chopina należy do najtańszych portów w Europie i oferuje przewoźnikom całą gamę zniżek i rabatów (np. za uruchomienie nowego dalekodystansowego połączenia linia lotnicza może być zwolniona z 99 proc. opłaty przez okres dwóch lat). Można to łatwo sprawdzić korzystając z niezależnego portalu analitycznego www.airportcharges.com, który gromadzi i porównuje dane o wysokości opłat lotniskowych z tysiąca portów lotniczych na całym świecie.

Nie jest również prawdą, że po wycofaniu się Ryanaira i easyJeta zniknęła możliwość taniego latania z Warszawy. Obecnie na Lotnisku Chopina regularnie operuje czterech przewoźników lowcostowych, w tym Wizz Air – największa tania linia na polskim rynku, którzy w 2010 r. obsłużyli w Warszawie blisko 1,5 mln pasażerów (to mniej więcej tyle, ile wyniósł cały ruch na lotniskach w Poznaniu lub Wrocławiu).

Wmawianie czytelnikom, że cena biletów lotniczych zależy od polityki portu lotniczego jest czystą manipulacją. Cena – oczywiście po uwzględnieniu kosztów – zależy przede wszystkim od polityki cenowej linii lotniczej i popytu na danym kierunku. Udział wszystkich opłat lotniskowych w cenie biletu wynosi jedynie około 4 proc. Operator portu lotniczego nie ma również żadnego wpływu na ceny paliwa sprzedawanego przez niezależny podmiot gospodarczy.

Chciałbym ponadto wyjaśnić, że lotnisko w Modlinie powstaje z inicjatywy Portów Lotniczych, które są dziś jednym z czterech udziałowców spółki budującej ten port. Jeszcze przed powołaniem spółki Porty Lotnicze sfinansowały opracowanie całej potrzebnej do budowy dokumentacji technicznej i uzyskały stosowne pozwolenia. Założeniem budowy portu w Modlinie od początku była obsługa tanich linii lotniczych w niższym standardzie, niż ten, który oferowany jest na Lotnisku Chopina. Oba porty mają się wzajemnie uzupełniać w swojej ofercie, a nie rywalizować. Przedstawianie ich jako konkurencji świadczy o niezrozumieniu przez autora tej koncepcji i błędnej ocenie rozwoju rynku.

Nie mogę także pozostawić bez komentarza kilku błędów logicznych tekstu red. Stysiaka. O ile we wstępie (leadzie) swojego artykułu pisze, że „Modlin pozyskał już Ryanaira”, to w dalszej części tekstu informuje, że negocjacje wciąż trwają. Tytuł artykułu, który brzmi „Warszawskie Okęcie omijają podróżni” przeczy danym przedstawionym w treści o 8,7 mln pasażerów obsłużonych w porcie w 2010 r. Sprostowania wymaga też błąd dotyczący nazwy lotniska. „Okęcie” od blisko dwóch lat nie jest oficjalną nazwą warszawskiego portu. Właściwa nazwa brzmi: „Lotnisko Chopina w Warszawie”.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Poznań: Rekordowy maj i ponad 241 tys. pasażerów. Popyt na loty do stolicy

Intermodal i logistyka

Poznań: Rekordowy maj i ponad 241 tys. pasażerów. Popyt na loty do stolicy

Rafał Dybiński 16 czerwca 2023

PLAY przyleci na Lotnisko Chopina

Intermodal i logistyka

PLAY przyleci na Lotnisko Chopina

Mateusz Kieruzal 04 grudnia 2022

PLL LOT i Lotnisko Chopina: Tak się szkoli psy terapeutyczne

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Poznań: Rekordowy maj i ponad 241 tys. pasażerów. Popyt na loty do stolicy

Intermodal i logistyka

Poznań: Rekordowy maj i ponad 241 tys. pasażerów. Popyt na loty do stolicy

Rafał Dybiński 16 czerwca 2023

PLAY przyleci na Lotnisko Chopina

Intermodal i logistyka

PLAY przyleci na Lotnisko Chopina

Mateusz Kieruzal 04 grudnia 2022

PLL LOT i Lotnisko Chopina: Tak się szkoli psy terapeutyczne

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5